یک مدیر مالی موفق چه ویژگی هایی باید داشته باشد؟ (بخش دوم)، در ادامه بررسی ویژگی های یک مدیر مالی موفق، ما در این مطلب قصد داریم به بررسی دو مورد دیگر از ویژگی ها یعنی روابط عمومی و توانایی ایجاد انگیزه در کارکنان بپردازیم. با ما تا انتهای این مطلب همراه باشید.
روابط عمومی بالا
مدیران حسابداری باید با افراد مختلف و مراکز متنوع در ارتباط باشند. بنابراین مهارتهای ارتباطی خوب یک ویژگی حیاتی است. یک مدیر حسابداری:
- با دیگر مدیران همکاری دارد تا اهداف سازمانی را دنبال کند.
- به کارمندان توصیه میکند که از عهدهی تراکنشهای روزانهی غیر معمول بربیایند.
- به سوالات کارمندان مالی و دیگر مدیران شرکت مبنی بر نتایج مالی و درخواستهای ویژه پاسخ دهد.
- درگیریهای فردی و مسائل کاری بین کارمندان حسابداری را کنترل کند.
- با مدیران دیگر بخشها در مورد مسائل بودجهای بحث کند.
- با دیگر مجتمعها کار کند تا سیاستهای حسابداری و روند تقویت آنها را به اجرا درآورد.
- نتایج و گزارشات مالی را به مدیران بالاتر ارائه دهد.
استعداد و توانایی ایجاد انگیزه در کارکنان
یک مدیر مالی حرفهای باید بتواند یک تیم را سرپرستی کند. گاهی ارتباطات، گستردهتر شده و باید بتواند در نقش یک مدیر اجرایی قدرتمند با دانش مالی در سطح شرکت فعالیت کند. داشتن روابط عمومی یک طرف قضیه است و توانایی در ایجاد انگیزه، موضوعی دیگر است. اجرای درست استراتژیها و سیاستهای شرکت، باید همراه با دانش پایه مالی در تمام کارکنان باشد و همین موضوع میتواند یک مدیر مالی را در ایجاد انگیزه در بین کارکنان همراهی کند. علاوه بر آن یک مدیر مالی، میتواند آینده کارشناسان حسابداری را ترسیم کند. چنانچه یک مدیر مالی فردی با دانش و تجربه بالا باشد که در کنار آن بتواند ابعاد رفتاری و شخصیتی را رشد دهد؛ میتواند به عنوان یک رول مدل نقش ایفا کند.
صداقت و شفافیت برای کارکنان بسیار حیاتی است. اینکه بدانند دقیقاً از آنها چه انتظاری دارید و شما از تواناییها و دست آوردهای آنها مطلع هستید، در این شرایط یک تیم با انگیزه و متعهد در اختیار دارید که از کار کردن برای شما خوشحال هستند. توجه داشته باشید که این شرایط، نیمی از برد در جنگ رقابت محسوب میشود.
همانطور که گفته شد یک مدیر حسابداری مدام در حال نوشتن ایمیل و گزارش است و مباحثی را ارائه میدهد و با دیگر کارمندان در تمام سطوح شرکت در ارتباط است. کاندیدای مناسب باید قادر به صحبت موثر باشد و به آسانی بتواند در جمع صحبت کند. مهارتهای بالا همیشه به طور یکجا در یک فرد وجود ندارد؛ اما پیدا کردن چنین فردی غیر ممکن نیست. برای یافتن یک مدیر حسابداری زمان را از دست ندهید.